Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Ann Edholm möter Hilma af Klint

19 mars, 2016 - 29 maj, 2016

En utställning där vi sätter Ann Edholm, abstrakt samtidskonstnär, i dialog med Hilma af Klint, det abstrakta måleriets kvinnliga pionjär.

Den svenska målarinnan Hilma af Klints stora utställning – A Pioneer of Abstraction – som sammanställts av Moderna Museet premiärvisades i Stockholm 2013. När den nyligen avslutade sin framgångsrika Europa-turné på Henie Onstad Kunstsenter i Oslo hade den setts av väl över en miljon besökare. För Strandverket är det en stor ära att under våren – tillsammans med Serpentine Gallery i London – få visa delar av denna utställning. Vi har valt att låta Hilma af Klint (1862-1944) möta en av vår tids mest respekterade konstnärer, Ann Edholm, född 1953 i Saltsjöbaden, i en utställning som bland annat ifrågasätter själva idén om vad som är ett abstrakt måleri – och vad som är ett föreställande?

Hilma af Klint är en av få svenska konstnärer med internationell ryktbarhet. Hon uppmärksammades först 42 år efter sin död på utställningen The Spiritual In Art – Abstract Painting 1890-1985, som visades på Los Angeles County Museum of Art 1986. Innan dess hade den abstrakta konsten i många årtionden ansetts ha haft fyra pionjärer, alla män: Wassily Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimir Malevitj och Frantisek Kupka. Utställningen ledde till ett sensationellt genombrott för den då helt okända Hilma af Klint. Den abstrakta konstens Moder hade äntligen anlänt!

Hilma af Klint, som var strängt religiös, ansåg att hennes konstnärskap var en gåva från Högre makter. Hon försatte sig i ett medialt tillstånd och gjorde sig mottaglig för budskap från ett antal andliga ledare: De Höga och deras bundsförvanter. Under inflytande av dessa krafter producerade Hilma af Klint närmare hälften av sina över tusentalet målningar. Lägg därtill drygt 20 000 tätskrivna dagbokssidor som i detalj redovisar samtalen med De Höga och som dessutom ger exempel på hennes “automatiska teckningar”, underlaget för hennes målningar. Under arbetets gång råddes hon av De Höga att inte visa sina verk för utomstående. Tidigast 20 år efter Hilma af Klints död fick hennes målningar beskådas; endast ett fåtal personer kände över huvud taget till deras existens.

Tjugosex år efter Hilma af Klints bortgång erbjöds hela hennes livsverk, år 1970, som en gåva till Moderna Museet i Stockholm. Mottagandet av gåvan – som idag skulle värderas i miljardbelopp – avböjdes dock, vänligt, men bestämt. Några år senare bildades så Stiftelsen Hilma af Klints Verk.

Med serien Urkaos, som ibland också kallas De första 26 små, påbörjade Hilma af Klint i november 1906 – vid 44 års ålder – sina numera världsberömda “ockulta målningar”. Serien var en uttalad beställning från De Höga, som också bestämde seriens innehåll, färg och form. Tre av Urkaos-målningarna visas nu på vår utställning.

Rudolf Steiner (1861-1925) – antroposofins grundare – såg Hilma af Klints tidiga abstrakta måleri redan 1908 och förutspådde att ingen kommer att förstå hennes verk förrän om femtio år! Möjligen hade Rudolf Steiner rätt: han lyckades på sitt sätt förutspå att runt 1960 skulle man få se konstnärer skapa konst där andliga värden gavs stort utrymme – som hos Mark Rothko, Barnett Newman, Ad Reinhardt, Yves Klein och Joseph Beuys – en konst som också fick ett positivt mottagande hos en bredare publik. I mötet med Ann Edholms måleri har vi valt att redovisa ett antal verk ur Hilma af Klints viktigaste serier, som WU (Rosen), 1907, Svanen, 1914, Duvan, 1915 och Serie V, 1920.

Likt Hilma af Klint arbetar Ann Edholm oftast i långa serier och liksom hos af Klint finns det klara religiösa anspelningar. Ett exempel är den stora grafiska sviten 14 föreställningar – Tango d´Amour (1998), som ofta benämns Golgata-sviten, där vi får följa Kristus lidandes väg upp till korset på Golgata. Sviten visas i sin helhet på utställningen. Mästerligt målade Maria (2008) är ett annat verk med tydliga religiösa referenser. Med Musse Pigg, som egentligen består av tre svarta cirklar placerade mot en bländande vit yta, ges lite lek med populärkulturen och associationer till Walt Disneys Mickey Mouse – åtminstone om man är barn! Verken ledsagas på utställningen dessutom av två små realistiskt målade Musse Pigg-collage – Musse möter ljuset och Musses mardröm (2004).

Ann Edholm kan i sitt konsekvent abstrakta måleri ses som en kvinnlig efterföljare till konkretisten Olle Baertling (1911-1981) men med en expressiv och “sårig” hand i visa av hennes äldre målningar. Med sitt unika konstnärskap har Ann Edholm en lång och framgångsrik karriär bakom sig. Bland konststuderande är hon en älskad pedagog. Ann Edholm har varit professor i måleri på Konstakademin i Stockholm 1992-1998, på Valand i Göteborg 1999-2002 och är sedan 2006 professor vid Umeå universitet. Ann Edholm rönte stor internationell uppmärksamhet då hennes magnifika gobeläng/ridå Dialogos invigdes i ECOSOC-salen i FN-högkvarteret i New York våren 2013. Ridån är en gåva från Sverige och överlämnades i närvaro av bland andra FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon.

Sitt konstnärskap har Ann Edholm själv måleriskt sammanfattat så här:

– I mitt måleri är betraktarens position frontal, kropp mot kropp, framifrån seende. På långt håll ser du bilden, ju närmare verket du kommer, desto mer upplöses bilden till färg, kropp och måleri.

Upplösningen som en sann förnimmelse av närhet!

En utställning som denna är ett arbete av många. Mina tankar går först till Hilma af Klint vars livsverk vittnar om en enastående vilja att förmedla sina budskap till mänskligheten genom att i sin ensamhet producera tusentalet målningar med vetskapen om att ingen kommer att förstå dem förrän långt efter hennes död!

Jag känner också en stor respekt gentemot Ann Edholm som i denna utställning tagit sig an utmaningen att med sitt måleri möta ett mytomspunnet konstnärskap. Ett konstnärskap mer relevant idag än för hundra år sedan!

Min tacksamhet går också till Hilma af Klint-kännaren Ulf Wagner för hans insiktsfulla essä i katalogen och för hans närvaro som samtalspartner kring utställningens innehåll och utformning. Vi är också oerhört tacksamma gentemot Stiftelsen Hilma af Klints Verk, som visat Strandverket stort förtroende genom att låna ut dessa oersättliga målningar. Samma tacksamhet tillerkänns de samlare som lånat ut viktiga nyckelverk ur Ann Edholms produktion.

Mötet mellan Ann Edholm och Hilma af Klint skall ses som en modell för framtida utställningar där Hilma af Klint möter samtiden – förhoppningsvis i ett eget museum inom en inte alltför avlägsen framtid.

Hasse Persson

Konstnärlig ledare, Strandverket

Detaljer

Börjar:
19 mars, 2016
Slutar:
29 maj, 2016
Evenemang Kategorier:
,