Laddar Evenemang

« Alla Evenemang

  • Detta evenemang har redan ägt rum.

Karin Broos / Minnesmärken

23 juni, 2014 - 28 september, 2014

En ny utställning av Karin Broos är en konsthändelse utöver det vanliga. Därför är det en stor ära för Strandverket att nu få presentera Karin Broos utställning Minnesmärken. Den bygger på ett drygt 40-tal nya målningar som väl täcker in hela hennes oeuvre av fotorealistiskt måleri med motiv hämtade ifrån den egna livserfarenheten.

Tidigare i karriären har många motiv handlat om döttrarna Sara, Sissela och Stella, men nu dyker även barnbarnen upp i målningarna. Och medan de tidigare bildberättelserna utspelat sig kring hemmet i Östra Ämtervik vid sjön Fryken i sagolika Värmland, så har nu Karin Broos vidgat fältet till trästaden Jurmala i Lettland, och till världsmetropoler som Berlin och Istanbul. Men med på utställningen finns också en serie målningar i sjukhusmiljö – motiv som kommit till konstnären under hennes egna sjukhussejourer i samband med elakartade ögonproblem.

Det har ofta nämnts att Karin Broos måleri för tankarna till en skandinavisk målartradition och namn som Anders Zorn, Vilhelm Hammershöi och P.S. Kröyer. Men även den amerikanske mästaren Edward Hoppers förkärlek till att fånga människornas ensamhet står att finna i Karin Broos motiv. Dock är det alldeles uppenbart att många målningar bygger på vad den franske mästerfotografen Henri Cartier-Bresson kallat för det avgörande ögonblicket. För det är just frusna ögonblick som oftast är utgångspunkten i Karin Broos måleri. Men till skillnad från Cartier-Bresson, kan Broos lägga in flera frusna ögonblick i samma målning.

                – Karin Broos universum är kvinnlig melankoli i alternativet till den heroiska, utopiska värld som manliga konstnärer ofta konstruerat kring sina idéer om ”urhemmet”, förklarade konsthistorikern Ingela Lind i förordet till boken Speglingar (Arena 2011).

Karin Broos föddes 1950 i Uppsala i mitten av en barnaskara på fem syskon. Båda föräldrarna var akademiker och att barnen skulle gå samma väg togs som självklart! Familjen flyttade till Malmö när Karin var 10 år och det är nog i Skåne som Karin Broos formades mest. Unga Karin var bara 19 år då hon träffade blivande maken Marc Broos från Holland. Det var Marc som lockade Karin att 1970 söka in på Kungliga Konsthögskolan i ´s-Hertogenbosch. Det var här som Karin Broos fick lära sig konsten att måla. För i landet som skapat konstnärer som Vermeer, Rembrandt och Vincent van Gogh var teknisk perfektion A och O. Men efter fem års studier hade Karin Broos ändå inga självklara tankar på en konstnärskarriär. Hon hade läst Thoreaus ”Skogsliv vid Walden” och längtade ut till ett gröna vågen-liv i Sverige. Ett romantiskt liv som eftersträvades av många unga på 1970-talet. Marc och Karin köpte ett gammalt hus mellan Sunnemo och Hagfors i Värmland och levde på kärlek och vad marken hade att bjuda – plus får, bin, hundar och hästar.

Karin fortsatte dock att teckna och måla och fick en viss uppmärksamhet när hon 1975 lämnade in fyra teckningar på Höstsalongen i Karlstad. Alla fyra kom med på Salongen och Värmlands Museum köpte en av dem.

               – Ur intet kom hon, skrev Nya Wermlands-Tidningen då. Men det skulle dröja ytterligare 33 år innan det egentliga genombrottet för Karin Broos kom, vid 58 års ålder, med en uppmärksammad separatutställning på Kristinehamns Museum. En framgång som följdes upp 2011 med en stor retrospektiv utställning på Borås Konstmuseum. En utställning som sedan vandrade vidare till Sven-Harrys Konsthall i Stockholm och Värmlands Museum i Karlstad.

Att producera en ny utställning som Minnesmärken, är av förståeliga skäl en långsam process. Vi på Strandverket känner en stor tacksamhet gentemot Karin Broos som lagt ner mer än tre års arbete, för att få denna utställning förverkligad. Ett stort tack går också till Marc Broos som varit en entusiastisk tillskyndare i projektet. Ett särskilt tack sänder vi till filmmakaren Sara Broos som i vår katalog skrivit en mycket personlig essä om förhållandet mellan mor – dotter, konstnär – modell. En essä som kan ses som en synopsis till Sara Broos kommande dokumentär om Mamma Broos, hennes första sedan den prisbelönta dokumentären För dig naken om konstnären Lars Lerin och hans kärlekssaga med brasilianske Manoel Marques.

Hasse Persson
Konstnärlig ledare och curator, Strandverket Konsthall

 

Detta händer under utställningen

Konstnärssamtal

Detaljer

Börjar:
23 juni, 2014
Slutar:
28 september, 2014
Evenemang Kategori: